Nextlevel ICT
Planetenbaan 40Maarssen, UT3606 AK
Telefoon: +31 - (0)30 602 46 45 Logo: https://www.nextlevelict.nl/Frontend/Images/Layout/logo-nli.png

Hoe voorkom je een servercrash?

Op een woensdag gaat de telefoon. Een klant kan haar servers niet meer benaderen. De eerste diagnose is dat de server niet meer draait. Collega Vincent komt direct in actie en rijdt snel naar de klant. Daar aangekomen constateert hij dat de server is gecrasht.

Servercrash: de organisatie ligt stil

Vincent probeert de server weer aan de praat te krijgen. Dat is cruciaal, want zonder server kunnen product, sales en administratie niets meer. Ze zijn blind, de organisatie ligt stil. Alles draait op deze server: Active Directory, DNS, files, mail, koppelingen naar de Exact-database die op een andere server staat.

Het is een zogenaamde Small Medium Business Server uit 2011 en er is een back-up naar de cloud. Maar er is geen supportcontract met HP om de hardware-laag te repareren. En de server is dusdanig oud dat hij niet vervangen kan worden door eenzelfde exemplaar. Gesprekken over een nieuwe server waren al een tijdje gaande, maar de noodzaak dringt vandaag pas echt door. Voor het terugzetten van een back-up heb je hetzelfde type hardware nodig. Als deze server niet meer op gang komt, wordt het terugzetten van een back-up dus lastig.

Hoe krijgen we de server weer aan de praat?

Onze herstelpogingen gaan tot in de avonduren door. We overleggen met elkaar welke opties we hebben om de boel weer operationeel te krijgen. Kunnen we de mail migreren naar Office365? Collega William heeft een goede ingeving en zorgt ervoor dat het lukt: de mail wordt in de avond gemigreerd naar Office365. De mail komt weer binnen. Maar alleen de mail die is ontvangen ná de crash; de historie zit nog in de back-up.

Server virtualiseren: complete migratie naar de cloud

Op donderdagmiddag staat de server nog steeds in herstelmodus. Al die tijd ligt het bedrijf nagenoeg stil. Het herstel lijkt nu wel de goede kant op te gaan. Intussen bedenken we wat we gaan doen als de server weer op gang komt. Terugplaatsen van dezelfde server is geen optie, de kans op herhaling is te groot. We besluiten de hardware te virtualiseren als hij weer operationeel wordt. Samen bekijken we het scenario van een complete migratie naar de cloud. Er moet een tunnel gebouwd worden, een terminal server voor de Exact-gebruikers, de klant moet in het domein geplaatst worden en de historie van de mail moet naar Office365 worden overgeheveld. Het is veel werk, maar als we het weekend doorwerken kan de klant op maandag in ieder geval weer wat doen.

Begeleiding bij de migratie

Dat weekend werken collega’s Vincent en Ruben hard aan de migratie. Op maandag wordt in samenwerking met de leverancier van de verbinding een tunnel gebouwd. Collega Dave begeleid de klant die dag bij het in gebruik nemen van de nieuwe omgeving. Ze stappen echt een andere wereld in, met onder andere Office2016 in plaats van Office2007, het domein is verhuisd naar de cloud en ze maken gebruik van Office365 voor de mail. Dat is best een omschakeling.

Hoe voorkom je een server crash

Wat kun je doen om te voorkomen dat je bedrijf door een servercrash stil komt te liggen? Dit probleem had ten eerste niet kunnen ontstaan als er gebruik was gemaakt van servers in de cloud. Een server op locatie is veel kwetsbaarder, omdat hij bij een crash niet zomaar kan worden opgevangen door een andere server. Stel jezelf dus de vraag of je je servers nog op je eigen locatie wil hebben. Kies je daar wel voor, zorg dan minimaal voor de juiste supportcontracten. Dat kost een paar honderd euro op jaarbasis en voorkomt veel ellende. Bij deze klant ligt de directe schade tussen de € 13.000 en € 15.000. De productieve schade ligt zeker rond de € 30.000, want 19 medewerkers hebben 5 dagen geen werk kunnen uitvoeren. En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke reputatieschade.

Denk dus goed na over IT. Hoe belangrijk is het voor je bedrijf? Wat is je maximale dataverlies dat je jezelf kunt veroorloven? Hoe lang mogen processen uit de lucht zijn? Wil je dat wij met je meedenken over een veilig IT-systeem? Neem dan contact met ons op.