Nextlevel ICT
Planetenbaan 40Maarssen, UT3606 AK
Telefoon: +31 - (0)30 602 46 45

Handleiding Cisco AnyConnect Secure Mobility Client voor thuiscomputers

Om thuiswerken via uw eigen computer mogelijk te maken is een software pakket nodig, Cisco AnyConnect Secure Mobility Client (Hierna: AnyConnect). Deze software is beschikbaar voor zowel Microsoft als Apple computers.

Hieronder vindt u de download links. De overige gegevens om in te loggen heeft u per e-mail ontvangen van onze servicedesk.

Download en installatie

Kies de voor uw computer geschikte versie

Installeer de AnyConnect software op uw computer door het gedownloade bestand te dubbelklikken. Accepteer de licentie en volg verder de aanwijzingen van het installatie programma.

Gebruik

Start de AnyConnect software. Afhankelijk van uw computer kan dat via een snelkoppeling op het bureaublad, via het menu Start, via de App-tegel (Windows 8) of via Finder of het Dock op Apple computers. U dient (eenmalig) een URL (webadres) op te geven. Dit adres heeft uw per e-mail van onze servicedesk ontvangen. Indien u twijfelt neem dan contact op met onze servicedesk.

Vul hier de URL in die u van de servicedesk heeft ontvangen

Klik op verbinden/connect en voer vervolgens uw inloggegevens in. Dit betreft dezelfde gegevens die u gebruikt voor het inloggen op uw werkstation op het werk. Een beveiligde verbinding wordt tot stand gebrachte en het venster van de AnyConnect software zal verdwijnen/verkleinen naar het notificatie gebied op uw computer.
Het notificatie gebied bevindt zich standaard rechtsonder in het scherm bij Microsoft Windows computers. Bij Apple OS X bevindt het notificatie gebied zich standaard rechtsboven in het scherm.

Beëindigen sessie

Rechtsklik op het statusicoontje van AnyConnect in het notificatiegebied, Icoontje van een verbonden AnyConnect sessie. en kies vervolgens voor VPN verbreken/VPN disconnect. De beveiligde verbinding wordt verbroken.

Kies VPN verbreken/VPN disconnect om de sessie te sluiten.

Verbinden met de Thuiswerkserver

Als een beveiligde verbinding tot stand is gebracht kan er ingelogd worden op de Thuiswerkserver. Hiervoor is de applicatie ‘Extern Bureaublad’ nodig.

Extern Bureaublad Microsoft Windows computers

Download eerst het instellingen bestand, dat kan via de volgende link. Het bestand is gezipt, u dient dit dan ook eerst uit te pakken, bijvoorbeeld op uw bureaublad. U kunt er vervolgens op dubbelklikken om het Extern Bureaublad te starten. Het volgende scherm wordt getoond.

Vul hier het computer adres in dat u van de servicedesk heeft ontvangen

Open vervolgens de opties via de knop ‘Opties weergeven’. Hierna vult u in het Computer:-veld de naam van uw thuiswerkserver in en vervangt u in het veld ‘Gebruikersnaam:’ de gebruikersnaam door uw eigen inlognaam. Let er wel op dat het NETWORK\ deel blijft staan. Tenslotte kiest u voor ‘Opslaan als’, geeft u de verbinding een naam (bijvoorbeeld Thuiswerkserver) en kiest u de plaats waar u de verbinding op wilt slaan (bijvoorbeeld uw bureaublad). Met de knop Opslaan worden de instellingen bewaard op de gekozen

Sla de RDP gegevens op voor hergebruik

Om verbinding te maken met de thuiswerkserver gebruikt u daarna de opgeslagen verbinding, in dit voorbeeld staat die op het bureaublad.

Gebruik bij volgende keren de snelkoppeling op het bureaublad

Het is mogelijk dat u daarna nogmaals uw inloggegevens moet opgeven, ditmaal op de server. Ook hier geldt weer dat u uw gebruikersnaam moet voorzien van ‘NETWORK\’ aan het begin.

Vragen en ondersteuning

U kunt tijdens kantooruren (08:00 uur tot 17:30 uur) contact opnemen met onze servicedesk, 030 602 4640. Uiteraard kunt u ook een e-mail sturen aan servicedesk@nextlevelict.nl.